Wat zijn de verschillen tussen drinkwater en natuurlijke mineraalwater?

Hallo,

kan iemand mij exact uitleggen wat de verschillen zijn tussen drinkwater (kraanwater) en natuurlijke mineraalwater?

P.S.: zit er in natuurlijke mineraalwater chemische stoffen en/of chloor?

Weet iemand of mineraalwater gezonder is als drinkwater (kraanwater)?

Toegevoegd na 5 minuten:
En ja, om er aan toe te voegen, wat is het verschil tussen drinkwater, mineraalwater en bronwater?

Toegevoegd na 1 uur:
Echter moet ik meedelen dat ik door het drinken van Belgische drinkwater/kraanwater (tot nu toe Antwerpen en Limburgse kraanwater geproefd; dat ik na het drinken daarvan een vieze smaak in de mond krijg en ik meestal kortademig wordt)

Ik woon in Antwerpen en ik vind de smaak van Antwerpse leidingwater zo vies helaas :( Hebben jullie enig idee of het zuiveren van water met chloor in België ook verboden is? Indien niet, waar kan ik dat navragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Misschien zit het tussen de oren hoor...maar ik vind spa blauw veel lekkerder dan amersfoorts leidingwater.

Antwoorden (5)

In veel gevallen is er geen verschil. Sourcy is bv Utrechts kraanwater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat is precies mineraalwater? Een veelgehoord verhaal is dat sommige stadskinderen niet zouden weten dat melk niet in een fabriek gemaakt wordt, maar van koeien afkomstig is. Iets soortgelijks geldt ook voor bron- of mineraalwater. Want dat ook de garantie dat het een echt flesje mineraalwater betreft nog helemaal niets zegt, bleek uit de uitzending van de 'Keuringsdienst' van twee weken geleden. De mineraalwatermerken Bar le Duc (Utrecht) en Sourcy (Bunnik) komen beide op enkele kilometers afstand van elkaar uit hetzelfde waterreservoir geborreld, een grondwaterlaag op 127 meter diepte. Eigenlijk worden ze opgepompt. Zo'n bron is dus gewoon een buis die net als bij een olieboring de grond in wordt gedreven, en waar dan water van dertigduizend jaar oud uit naar boven komt. In het programma kwam ook iemand van het waterleidingbedrijf in Bunnik aan het woord. Die vertelde dat hun eigen bron slechts enkele honderden meters van die van Heinekendochter Vrumona, de producent van Sourcy , verwijderd ligt. De beide oppompstations liggen aan weerszijden van de snelweg bij het plaatsje. Het water van het waterleidingbedrijf wordt precies even diep als dat van Sourcy opgepompt, ook weer uit hetzelfde dertigduizend jaar oude reservoir. In het laboratorium van het waterleidingbedrijf is voor de grap een keer het leidingwater uit Bunnik vergeleken met verschillende soorten bron- en mineraalwater uit de Vrumona-fabrieken, en wat dacht je wat? Op het bij sommige varianten toegevoegde koolzuurgas na bleek de samenstelling bij analyse volkomen identiek te zijn! Het enige verschil met gewoon kraanwater blijkt dus te zijn dat het water uit de fabriek in flesjes is gedaan, en dat er eventueel koolzuur aan is toegevoegd. Als je in Bunnik woont tenminste. Het water uit de fles is wel zo'n 1000 maal zo duur als het water uit de kraan voor 97 eurocent per kuub, en je moet er nog voor naar de supermarkt ook. Over klantbedrog gesproken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt wel "sommige mineraalwaters", hoe zit het met het mineraalwater van Aldi? (Amanda)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe komt het dat ik mij regelmatig kortademig voel als ik kraanwater (drinkwater) drink en niet als ik mineraalwater drink?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is suggestie. Mineraalwater is trouwens heel slecht voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok, maar ik heb het niet over het wel of niet goed voor het milieu, ik heb het over wat de verschillen zijn en waarom ik bij kraanwater wel een slecht gevoel krijg en bij mineraalwater niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al zei: Suggestie baby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok daddy :D
kraanwater wordt helemaal gezuiverd, zowel van goede dingen als mineralen als van bacterie. mineraal water komt van natuurlijke bronnen. die wordt niet zo erg geschoond als kraanwater. hierin blijven mineralen en andere goeie dingen behouden. verder is mineraal water zo'n 400 tot 1000 keer duurder.

Toegevoegd na 54 seconden:
mineraalwater is dus gezonder dan kraanwater omdat er mineralen in zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Omdat dit hetzelfde is als een pot vitaminen? Je komt er altijd van tekort, dus vreet je extra pilletjes...denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ali98: dat ligt helemaal aan het soort (merk) mineraalwater. Bar le Duc komt hier (in Utrecht) eigenlijk gewoon uit de kraan - het merkwater komt uit dezelfde waterbubbel als het leidingwater hier.
Bij mineraalwater worden eisen gesteld aan de bronnen waaruit wordt gewonnen , bij drinkwater worden eisen gesteld aan de kwaliteit van het eindproduct dat voor menselijke consumptie geschikt moet zijn.
Mineraalwater bevat (veel) mineralen en sporenelementen en is daardoor bewust minder 'zuiver' dan drinkwater.
De kwaliteitseisen voor flessenwater zijn omschreven in het Warenwetbesluit Verpakte Waters. Van 15 stoffen staat daarin beschreven wat de maximale of minimale hoeveelheid in het water mag zijn. Voor kraanwater zijn eisen opgesteld voor een lijst van 65 stoffen. Daardoor kan het voorkomen dat mineraal- of bronwater niet voldoet aan de drinkwaternorm.
Mineralen zijn goed voor het lichaam, maar met normale voeding en leidingwater krijgt iedereen voldoende binnen. De nieren scheiden een teveel aan mineralen via de urine uit. Daarom is het drinken van mineraal- of bronwater niet gezonder dan kraanwater.
60 % van het Nederlandse kraanwater komt uit soortgelijke of dezelfde ondergrondse bronnen als fleswater.
Op de website van mineraalwaterproducenten is nog steeds te lezen dat kraanwater met chloor gereinigd wordt.[bron?] In Nederland is het echter sinds 2005 verboden om kraanwater te zuiveren met chloor. Slechts bij uitzondering mag dat wel; zoals bij een leidingbreuk of een besmetting.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor België:

Door zijn goed ontsmettende vermogen is chloor het beste product om drinkwater vrij te houden van ongewenste bacteriën en virussen. Om het water voldoende restvermogen tot ontsmetting mee te geven in het distributienetwerk, moet er na de drinkwaterproductie voldoende chloor toegevoegd worden. Hoewel de hoeveelheid chloor genormeerd is, kan het water uit de kraan soms toch nog resten van chloor bevatten, wat u kunt ruiken of proeven. Die resthoeveelheid chloor is niet schadelijk voor de gezondheid.

De restproducten zijn ook vluchtig, zodat u van die eigenschap nuttig gebruik kan maken. We geven de raad om drinkwater te bewaren in een open recipiënt, bij voorkeur met een brede hals, bv. een glazen karaf, zodat de chloorresten kunnen verdampen en verdwijnen. Dat heeft een gunstig effect op de geur en de smaak van uw drinkwater. Een druppeltje citroensap toevoegen helpt ook.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in Antwerpen en ik vind de smaak van Antwerpse leidingwater zo vies :( Heb je enig idee of het zuiveren van water met chloor in België ook verboden is? Indien niet, waar kan ik dat navragen?
fremar
12 jaar geleden
U kan het in elk geval bij uw watermaatschappij navragen denk ik.
fremar
12 jaar geleden
Vind hier nog voor België:
Door zijn goed ontsmettende vermogen is chloor het beste product om drinkwater vrij te houden van ongewenste bacteriën en virussen. Om het water voldoende restvermogen tot ontsmetting mee te geven in het distributienetwerk, moet er na de drinkwaterproductie voldoende chloor toegevoegd worden. Hoewel de hoeveelheid chloor genormeerd is, kan het water uit de kraan soms toch nog resten van chloor bevatten, wat u kunt ruiken of proeven. Die resthoeveelheid chloor is niet schadelijk voor de gezondheid.
http://www.zorg-en-gezondheid.be/Gezond-leven-en-milieu/Milieu-en-gezondheid/Leidingwater/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, alvast vreselijk bedankt voor de nuttige info... Enig idee of er in bron en/of mineraalwater ook chloor zit?
Kraanwater is gezuiverd water uit een rivier, meer of opgepompt grondwater, het wordt gezuiverd door o.a. ozongas, vroeger altijd met chloor.

Bronwater komt spontaan uit de grond omhoog en bevat mineralen die in die grond voorkomen.
Bron en mineraalwater lijken me het zelfde.

Ergens zit opgepompt grondwater en bronwater erg dicht bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in Antwerpen en ik vind de smaak van Antwerpse leidingwater zo vies :( Heb je enig idee of het zuiveren van water met chloor in België ook verboden is? Indien niet, waar kan ik dat navragen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou best wel kunnen dat ze in België nog chloor gebruiken, even na vragen bij de waterleverancier.
Mogelijk ook wel te vinden op internet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit er in bron en/of mineraalwater chloor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee gelukkig niet zeg, dat is puur natuur.
In Nederland is 60% van het kraanwater afkomstig uit dezelfde of soortgelijke bronnen als fleswater (alleen tegen een extreem veel lagere prijs).
Mineraalwater moet bij de bron zelf gebotteld worden, voor bronwater geldt dat niet.
Bronwater mag wel gezuiverd worden (met ozon), sinds 2006 mag in Nederland water (welk dan ook) niet meer gezuiverd worden met chloor, behoudens noodgevallen (leidingbreuk of zo).
Voor België geldt: "Eén liter leidingwater mag 0,25 mg chloor bevatten, een kleine dosis die onschadelijk is voor de gezondheid." (Bron: http://www.water-link.be/nl/97/content/30/vaak-gestelde-vragen.html )

Als het om drinkwater gaat: dat kun je in België veilig drinken. Zoals je gemerkt hebt, kunnen er regionale verschillen zijn in smaak, bijvoorbeeld doordat je op de ene plek bronwater drinkt (uit diepe lagen in de aarde, waar bijvoorbeeld Spa ook vandaan komt), en op andere plekken bewerkt grondwater.
Kortademigheid kan ik niet verklaren vanuit het drinkwater; een vieze smaak kun je misschien verhelpen door kraanwater in een (goed gereinigde ) afsluitbare fles of kan in de koelkast te zetten en te experimenteren: smaakt het anders als je het koud drinkt? Of als je een paar druppels citroensap aan een liter water toevoegt, of misschien juiste en paar korreltjes (niet meer!) zout?